Visserijbord

Herinneringsborden

Wie de Geertruidskerk binnen wandelt kan er niet omheen: de vier grote herinneringsborden. Deze zijn uniek in Nederland en de parels van de kerk. Nadat in 1573 Geertruidenberg door de troepen van Prins Willem van Oranje veroverd was, werd de kerk voor de protestantse eredienst ingericht. Alle altaren en beelden werden uit de kerk verwijderd. Daarna heeft men het kerkgebouw weer willen verfraaien, maar nu in reformatorische zin door onder andere deze tekstborden. Als gevolg van het groeiend protestantisme nam de bijbel weer een grote plaats in tijdens het dagelijks leven. Op de tekstborden komen dan ook Bijbelgedeelten voor, die de lezers wijzen op de kleinheid van de mensen tegenover de grootheid van God.

Het Visserijbord uit 1616 is een uiting van dankbaarheid. Op dit bord wordt onder het motto “GODT GHEVET AL” (God geeft het alles) met op de visserij betrekking hebbende Bijbelteksten aan de gemeente voorgehouden dat hun voornaamste inkomstenbron, de visserij op het “Bergse Veld” (nu de Biesbosch), een geschenk is uit Gods hand. Bovenaan het bord zien we tussen de zalm en de steur de volgende Bijbeltekst: Jesus sag Petrus ende Andreas haer netten in de zee werpen, want zij waren vissers. Het schilderij onderaan het bord (in 1616 geschilderd door burgemeester Isaac Bouquet) stelt een gezicht op Geertruidenberg voor vanaf het Bergse veld. De zijborden vertonen visserijattributen.