[error-SH-searchBar()]
Regentenbord

Het regentenbord uit 1583 waarschuwt de regering voor partijdigheid. Het opschrift van dit bord luidt: AUDI ALTERAM PARTEM (hoort ook de wederpartij). Nadat de stad door het verraad van het muitende Engelse garnizoen in 1589 in handen van Parma viel, kwam de kerk opnieuw in het bezit van de katholieken. Men is toen het regentenbord gaan gebruiken als opstand voor het nieuwe hoogaltaar. Zeer vermoedelijk is toen het tekstpaneel vervangen door een specifiek katholieke voorstelling, zeer waarschijnlijk het Heilig Kruis, gezien het feit dat de spreuk „Audi alteram partem” werd overgeschilderd met de tekst „Tuam crucem adoramus Domine” (Uw kruis aanbid ik, Heer). Wie goed kijkt ziet deze tekst onder de huidige tekst tevoorschijn komen.

Op de boven-, beneden- en zijpanelen waren de wapens van alle magistraatleden van 1583 geschilderd. De constructie van het bord laat toe dat de genoemde panelen vrij gemakkelijk verwijderd kunnen worden. Dit zal beslist wel gebeurd zijn, daar het niet aannemelijk is dat in een rooms-katholieke kerk de wapens zouden prijken van calvinistische magistraatleden, die bovendien in 1589 voor een deel gevlucht waren. In 1593, na het beroemde beleg van prins Maurits, kwam de kerk opnieuw, en nu voorgoed, in protestantse handen. Het bord werd weer in elkaar gezet, de spreuken overgeschilderd en de wapens van de magistraatleden van 1593 over de bestaande wapens van 1583 geschilderd. Vóór de restauratie van het bord in 1985
waren de oude wapens nog goed te zien.

Benieuwd naar de tarieven en
mogelijkheden?

Wil je je plannen een keer met ons doorspreken of de kerk eerst wel eens bezichtigen? Je bent van harte welkom. Maak een afspraak en samen kunnen we met u bekijken wat we voor u kunnen doen.

Neem contact op
of maak een afspraak

Maak afspraak
Heeft u vragen of opmerkingen?
Neem via een van onderstaande mogelijkheden contact met ons op