Het van Duvenvoordebord

Het van Duvenvoordebord is een oproep voor de strijdkrachten. In het opschrift: GODT IS MIJN HOPE worden de strijdkrachten aangemoedigd om op God te vertrouwen en zo de overwinning te behalen. Op het bovenpaneel zien we het wapen van de familie Van Duivenvoorde, op goud drie zwarte wassenaars. Arent van Duvenvoorde was de bastaardzoon van Adriaen van Duvenvoorde, de 16e deken van de Grote kerk te Dordrecht. Arent die eerst commandeur van Zutphen was, werd na het beleg van 1593 vice-gouverneur of commandant van Geertruidenberg. Hij overleed op 4 juni 1602 aan de pest tijdens het beleg van Oostende en werd in de Oude kerk te Delft begraven. Op het bord staan Bijbelteksten waarin oversten van het volk gewezen worden op hun verplichtingen tegenover de vijand, o.a. Jozua 10:24 en Psalm 44:6. Geheel onderaan staat een gedichtje, waarin de naam van Arent van Duvenvoorde verwerkt is: Maeckt mij JONCKHEER en verheucht door U genade Met U woort als een ARENT tot uwer eeren; Bewaert mij Godt VAN grootheijt en alle genade dat ick ootmoedich als DUVEN sonder verleeren mijn ampt mach bediene VOOR DE ooge des Heere.